Základná škola s materskou školou na Ul. J. D. Matejovie v Liptovskom Hrádku
Integrácia
Formulár Žiadosť o integrované vzdelávanie (Word, 26kB)
Školská integrácia a jej formy
V súčasnosti môžu žiaci so zdravotným postihnutím plniť školskú dochádzku tromi spôsobmi:
- a) v špeciálnej škole,
- b) v špeciálnej triede základnej školy, v špeciálnej triede strednej školy,
- c) v bežnej triede základnej školy, v bežnej triede strednej školy.
Formy školskej integrácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v základných školách a v stredných školách a práva a povinnosti účastníkov školskej integrácie upravuje § 32a až §32c školského zákona. Školskú integráciu vymedzuje ako výchovu a vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v triedach škôl podľa školského zákona, okrem tried v špeciálnych školách, nasledovne:
a) integrácia v špeciálnych triedach, pri ktorej sa žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vzdelávajú v základnej škole alebo strednej škole v samostatných triedach. Časť vyučovania sa môže uskutočňovať v triede spoločne s ostatnými žiakmi školy; na vyučovaní sú prítomní učitelia oboch tried. Niektoré vyučovacie predmety môže žiak absolvovať mimo špeciálnej triedy,
b) individuálna integrácia, pri ktorej sú žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami zaraďovaní do tried a výchovných skupín s ostatnými žiakmi školy a sú vzdelávaní podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu, pričom učebné osnovy a výchovné postupy sú prispôsobené ich vzdelávacím potrebám.
Špeciálne triedy v základných školách a špeciálne triedy v stredných školách sa zriaďujú spravidla pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, s rovnakým druhom postihnutia.
Za integrovaného žiaka sa považuje žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorý bol prijatý do základnej školy alebo strednej školy, na základe písomného vyjadrenia zariadenia špeciálnopedagogického poradenstva (detského integračného centra alebo špeciálnopedagogickej poradne), po poradenským zariadením vykonaných diagnostických vyšetreniach, pričom žiak s vývinovými poruchami učenia alebo správania môže byť evidovaný a vykázaný ako integrovaný aj na základe písomného vyjadrenia pedagogicko-psychologickej poradne. K integrácii žiaka je nevyhnutná písomná žiadosť zákonného zástupcu o jeho vzdelávanie formou školskej integrácie. Škola prijíma žiaka po dôkladnom oboznámení sa s diagnózou a prognózou žiaka, po prerokovaní v pedagogickej rade školy a po zabezpečení nevyhnutných materiálno- technických a odborno-personálnych podmienok, nevyhnutných pre úspešné vzdelávanie žiaka. Riaditeľ školy v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom alebo zariadením špeciálnopedagogického poradenstva pred prijatím žiaka vytvorí podmienky na integrované vzdelávanie žiaka, úpravu triedy a školy, vybavenie kompenzačnými pomôckami, prípadne ďalšie požiadavky na zabezpečenie požadovanej úrovne integrovanej výchovy a vzdelávania žiaka. Súčasťou povinnej dokumentácie individuálne integrovaného žiaka je individuálny výchovno-vzdelávací program žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorý v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom alebo zariadením špeciálnopedagogického poradenstva vypracuje a priebežne dopĺňa triedny učiteľ. Individuálny výchovno-vzdelávací program obsahuje základné informácie o žiakovi, o osobitostiach vplyvu jeho diagnózy a prognózy na výchovno-vzdelávací proces, o požiadavkách na úpravy prostredia triedy, učebných postupov, organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu, učebných plánov a učebných osnov, zabezpečení kompenzačných pomôcok a špeciálnych učebných pomôcok a personálnej pomoci. Riaditeľ školy zodpovedá a v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom alebo zariadením špeciálnopedagogického poradenstva zabezpečuje, aby u integrovaných žiakov neprichádzalo k bezdôvodnému znižovaniu požiadaviek a aby nároky kladené na žiaka boli v súlade s jeho možnosťami. Pri hodnotení alebo klasifikácii prospechu a správania integrovaného žiaka sa prihliada na možnosti žiaka vyplývajúce z jeho diagnózy.
Pre integrované vzdelávanie v špeciálnych triedach v základných školách a v stredných školách platia rovnaké predpisy a pravidlá ako pre výchovu a vzdelávanie v špeciálnych školách príslušného typu, napríklad vyhláška o špeciálnych školách. Obsah vzdelávania individuálne integrovaných žiakov s mentálnym postihnutím v bežných základných školách vychádza z učebných osnov pre špeciálnu základnú školu pre žiakov s mentálnym postihnutím.
V súlade s Ústavou Slovenskej republiky a medzinárodnými dohovormi, ktoré ratifikovala aj Slovenská republika, sú v školskom zákone stanovené aj práva a povinnosti účastníkov školskej integrácie.
Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na individuálny prístup vo výchove a vzdelávaní rešpektujúci jeho schopnosti a zdravotný stav, na vyučovanie pedagógom s odbornou a pedagogickou spôsobilosťou, na výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a zdravom prostredí, na úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému a duševnému násiliu. Výkonom práv integrovaného žiaka nemôžu byť obmedzené práva ostatných účastníkov výchovno-vzdelávacieho procesu. Určité práva a povinnosti pri integrovanom vzdelávaní žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami plynú aj pre rodiča, resp. zákonného zástupcu žiaka, napríklad pravidelne konzultovať problematiku vzdelávania žiaka s triednym učiteľom, so školským špeciálnym pedagógom, prípadne so zariadením špeciálnopedagogického poradenstva.
Riaditeľ základnej školy alebo strednej školy, ktorá integrovanou formou vzdeláva žiaka so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami je povinný v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom alebo zariadením špeciálnopedagogického poradenstva oboznámiť príslušných zamestnancov školy s dôsledkami a možným vplyvom diagnózy integrovaného žiaka na výchovno-vzdelávací proces, s individuálnym výchovno-vzdelávacím programom žiaka, upozorniť na potrebu kompenzačných a iných pomôcok, ktoré bude žiak v škole používať, a zabezpečiť ich dostupnosť a vhodné priestory na ich uskladnenie.
Jedným zo základných predpokladov pre úspešné vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v podmienkach bežnej základnej školy alebo strednej školy je stanovenie správnej a presnej špeciálno-pedagogickej diagnózy. Z tohto dôvodu je potrebné paralelne s narastajúcim počtom integrovaných žiakov v bežných základných školách a v bežných stredných školách a so zriaďovaním špeciálnych tried v bežných školách vytvárať aj sieť detských integračných centier a špeciálno-pedagogických poradní tak, aby boli dostupné pre všetky deti s postihnutím na území celého Slovenska.
Zdroj: http://www.minedu.sk/data/USERDATA/RegionalneSkolstvo/SpVaV/ZINF/skolska_integracia.pdf